La carpeta ciutadana: fàcil i àgil.
Els mesos d’abril, maig i juny són la temporada alta pel que fa als tràmits dels ciutadans amb les administracions públiques, en gran part per ser el trimestre en què hem de presentar la declaració de la renda.
Molt de mica en mica, les gestions telemàtiques i les facilitats quant a identificació i navegació pels portals de la Generalitat o de l’Estat són més senzilles.
La presentació telemàtica de la renda, sense haver de sortir de casa, està més consolidada, però el que no és tan conegut és la “Carpeta Ciutadana”, i certament que us convé conèixer-la si us voleu estalviar un munt de temps i cites presencials.
Quins tràmits podeu fer al vostre espai personal dins de l’administració?
“Mi Carpeta Ciudadana” (o “Àrea privada ciutadana” en el cas de la Generalitat de Catalunya) són un espai personal en línia que permet gestionar diversos tràmits de manera àgil i senzilla des de l’ordinador o el mòbil (a través d’una aplicació).
És una finestreta única on podreu tramitar un munt de sol·licituds, consultes o gestions:
- Consultar els vostres expedients amb diferents organismes públics.
- Visualitzar notificacions sobre resolucions, cites o avisos relacionats amb els vostres tràmits.
- Gestionar les dades personals registrades en les diferents administracions.
- Sol·licitar documents, certificats, duplicats, etc.
- Pagar taxes de manera telemàtica sense haver d’anar a entitats bancàries o oficines físiques.
- Presentar sol·licituds i fer-ne el seguiment.
En el cas concret de la Carpeta Ciutadana de la Generalitat, també podreu:
- Consultar l’historial clínic.
- Tramitar la Targeta Sanitària Europea.
- Gestionar l’Ingrés Mínim Vital.
- Accedir a bonificacions per al transport públic a Catalunya.
Com podeu accedir a la carpeta ciutadana?
Fins fa relativament poc temps, aquest era un dels frens més grans per a molts ciutadans, principalment per les dificultats tècniques o de documentació per confirmar l’alta en els tràmits electrònics.
Això ja és història i actualment registrar-se per poder accedir als serveis en línia és immediat i molt senzill.
Només necessiteu un telèfon mòbil amb accés a internet! Encara que accedir a través d’un ordinador és més còmode, lògicament.
Podeu accedir a qualsevol administració pública des de les seves respectives seus electròniques, segons la gestió que us interessi.
Entre els mètodes més senzills per donar-s’hi d’alta teniu Cl@ve i idCat Mòbil (aquest últim només per tràmits amb la Generalitat). Teniu tota la informació dels passos a seguir clicant l’enllaç corresponent: IdCAT Mòbil – Mi Carpeta Ciudadana.
Avantatges i exemples de tràmits en línia
Sigui quin sigui el mètode d’identificació que trieu, tot són avantatges respecte dels feixucs tràmits presencials.
- Sense horaris ni desplaçaments.
- Eliminació de paperassa.
- Seguiment i confirmació en temps real de l’estat dels tràmits.
- Dades completament segures en entorns garantits.
Alguns exemples concrets del temps i desplaçaments que us estalviarà la vostra carpeta ciutadana.
- Demanar l’informe de vida laboral. El podeu descarregar immediatament.
- Sol·licitar la baixa d’un vehicle. Tot de manera telemàtica, sense cues ni desplaçaments.
- Consultar l’estat de qualsevol tràmit. A qualsevol hora i sense esperes al telèfon.
- Presentació d’una reclamació: Completament vàlida adjuntant la documentació requerida.
- Pagament de multes de trànsit:
- Obtenir un certificat de naixement o d’empadronament. No cal sol·licitar-lo, s’obté immediatament de manera telemàtica.
Aquí teniu els dos enllaços per fer-hi un cop d’ull. Absolutament recomanable si voleu aprofitar els avantatges de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).
Esperem que cada cop tots aquests assumptes siguin més accessibles i senzills…
Fins i tot, a veure si en un futur pròxim, es podrà votar telemàticament en les eleccions! Estalviaríem una pila de paper i tinta malbaratats i un munt de feina poc eficient en un procés que ha quedat completament arcaic.